Az EU-JAMRAI 2 projekt párizsi indulásával új fejezet nyílik az antimikrobiális rezisztencia elleni egységes európai küzdelemben
Az EU-JAMRAI projekt sikere után az EU-JAMRAI 2 keretében 120 szervezet 30 országból közösen lép fel az antimikrobiális rezisztencia ellen, egységes választ adva erre a sürgető közegészségügyi problémára.
2024. február 13-án, Párizsban az Európai Bizottság, a döntéshozók és 30 ország szervezetei közösen indítják útjára az Együttes Fellépés az Antimikrobiális Rezisztencia és az Egészségügyi Ellátással Összefüggő Fertőzések elleni Projekt folytatását (EU-JAMRAI 2). A francia Egészségügyi és Orvostudományi Kutatóintézet (Inserm) koordinálásával, a francia Egészségügyi Minisztérium támogatásával ez a konzorcium még hatékonyabban kívánja felvenni a harcot az antimikrobiális rezisztenciával.
Az antimikrobiális rezisztencia egy súlyos közegészségügyi probléma, ami évente több mint 35 000 ember halálát okozza az Európai Unió (EU)/Európai Gazdasági Térség (EGT) országaiban, világszerte pedig 1,3 millió ember halálához vezet.
A Nemzeti Népegészségügyi és Gyógyszerészeti Központ (NNGYK) képviseli kompetens hatóságként Magyarországot a 4 éven át zajló EU JAMRAI 2 Együttes Fellépésben. A hazai részvétel több munkacsoportot érint, mind a humán egészségügy, mind a környezetegészségügy területén. A projekt megvalósítása során célunk az antimikrobiális szerek megfelelő alkalmazását támogató keretrendszer kidolgozása és ezirányú szakmai együttműködések kialakítása a humán egészségügy területén. Mindemellett a megfelelő antimikrobiális szer felírási és infekciókontroll gyakorlatot akadályozó magatartásbeli-attitűdbeli akadályok azonosítását és az ezekre vonatkozóan beavatkozások kidolgozását tervezzük A környezetegészségügy területén egy egységes környezeti antimikrobiális rezisztencia (AMR) surveillance rendszer létrehozását, és egy olyan képzési program kialakítását valósítjuk meg, amely a környezeti AMR emisszió problémájára és a csökkentés lehetőségeire hívja fel az érintett szakemberek figyelmét. Kommunikációs kampány keretében több célcsoport megszólításával bővítjük a lakosság AMR-rel kapcsolatos ismereteit.